Research

Micro Knowledge Sharing

Abstract

The micro knowledge sharing (MKS) approach uses the connectivistic e-Learning paradigm and is based on the same idea as communities of practice (CoP): special
experienced members of an organization create real or virtual groups for discussion on specific subjects. Simultanously, MKS transfers the microlearning idea to the research area of knowledge management. Knowledge carriers are enabled by technology to store single parts of knowledge as digital media, so called Knowledge Nuggets. Likewise microlearning with its learning nuggets, we define them as short-duration multimedia chunks of knowledge. Unlike e-Learning content, knowledge nuggets are user created content: Being an expert on a certain domain admits a person to act as a knowledge emitter.

Research Picture

fb-ho

Related Student Reports (excerpt)

  • Ein Vorgehensmodell zur Durchführung und Auswertung einer Nutzerakzeptanzstudie zu einer IT-Innovation
    (Marlene Fromm; Bachelor Thesis; 2015)
  • Nutzen von Wissensmanagement: Theoretisches Konzept zur Erstellung eines ganzheitlichen Berechnungsmodells
    (Karina Stich; Master Thesis; 2015)
  • Konzeption und prototypische Realisierung eines Empfehlungssystems für Knowledge Nuggets
    (Sascha Ströbel; Master Thesis; 2015)
  • Lernpsychologische Betrachtung von Microlearning
    (Veronika Bartsch; Project Paper; 2014)
  • Micro Knowledge Sharing in der Universität: eine experimentelle Untersuchung
    (Felix Forst; Bachelor Thesis; 2014)
  • Organizational Use of Microlearning: Evaluation of Approaches and Market-based Knowledge Sharing Tools
    (Fitim Vrenezi, Dafina Polloshka; Master Thesis; 2014)
  • Mobility-Trends im Wissensmanagement
    (Karina Höllrigl; Bachelor Thesis; 2014)
  • Incentives and Drivers of Micro Knowledge Sharing in Organizations
    (Maxim Ivanov; Master Thesis; 2014)
  • Erarbeitung eines Vorgehensmodells zur Erstellung von Microcontent aus E-Learning-Paketen
    (Anikó Hutter; Bachelor Thesis; 2014)
  • Konzeption und protypische Realisierung einer Server- und Smartphone-Komponente für mobile, textbasierte Lernanwendungen
    (Alexander Leitermann; Bachelor Thesis; 2013)
  • Konzeption und Erstellung von elektronischen Lehr-Lernmaterialien für den auf Screencasts basierenden Wissenstransfer in KMUs
    (Konstantin Kick; Bachelor Thesis; 2013)
  • Optimierung einer datenbankbasierten Kurssuche im E-Learning-Bereich
    (Denis Bach; Bachelor Thesis; 2013)
  • Konzeption und prototypische Realisierung einer Microlearning-Plattform
    (Kai Taubert; Master Thesis; 2012)
  • Mobile and web-based project management in SMEs
    (Tao Han; Diploma Thesis; 2012)
  • Medienkompetenz für das Knowledge Sharing in KMUs – Konzeption eines Grundlagenkurses
    (Momchil Tahchiev; Bachelor Thesis; 2012)
  • IT-basiertes Knowledge Sharing in KMUs – Bedarfsanalyse, Typologie und Bewertung von Werkzeugen
    (Albina Bylykbashi; Bachelor Thesis; 2012)
  • Mobile Learning: Neue Möglichkeiten für Außendienstmitarbeiter im Vertrieb durch Smartphones und Tablets
    (Anna Nowakowski; Bachelor Thesis; 2012)
  • State of the Art des Aufbaus von E-Learning-Kursen im akademischen Bereich
    (Kai Taubert; Project Paper; 2011)
  • Unternehmensinternes Wissensmanagement mit Web 2.0 – Organisatorische Aspekte des elektronischen Wissenstransfers
    (Andrea Rößner; Diploma Thesis; 2011)